Jak należy zgłosić do Zakładu Ubezpieczeń szkodę wynikającą z wypadku drogowego?
Zakład Ubezpieczeń nigdy nie wszczyna postępowania likwidacyjnego zmierzającego do wypłaty odszkodowania osobie poszkodowanej w wypadku drogowym z urzędu, tzn. bez wcześniejszego zgłoszenia szkody przez osobę poszkodowaną .
Zgłoszenie szkody należy do obowiązków osoby poszkodowanej, tzn. do osoby, która na skutek wypadku doznała obrażeń ciała albo do członków rodziny osoby zmarłej w następstwie wypadku drogowego. Dopiero z tą chwilą, tj. z chwilą zgłoszenia szkody rozpoczyna się postępowanie likwidacyjne przed Zakładem Ubezpieczeń.
Osoba poszkodowana w wyniku wypadku drogowego może zgłosić szkodę osobiście, jak również poprzez ustanowionego przez nią pełnomocnika.
O tym, w jakiej formie zgłosić szkodę do Zakładu Ubezpieczeń, decyduje osoba poszkodowana na skutek wypadku drogowego, tzn. Zakład Ubezpieczeń nie może jej narzucić formy, w jakiej należy dokonać zgłoszenia szkody.
Osoba uprawniona do wypłaty odszkodowania może dokonać zgłoszenia do Zakładu Ubezpieczeń szkody w jeden z następujących sposobów:
-
pisemnie za pośrednictwem poczty,
-
mailowo,
-
faksem,
-
telefonicznie
-
osobiście w oddziale Zakładu Ubezpieczeń.
Pomimo kilku dostępnych form, w jakich można zgłosić szkodę doradzam wybór formy pisemnej. Najlepiej zatem sporządzić pismo, zatytułowane „Zgłoszenie szkody” a następnie:
-
wysłać zgłoszenie szkody do Zakładu Ubezpieczeń pocztą listem poleconym za zwrotnym poświadczeniem jego odbioru – z tzw. żółtą zwrotką
albo
-
złożyć zgłoszenie szkody w oddziale Zakładu Ubezpieczeń OC sprawcy wypadku za potwierdzeniem odbioru na kserokopii pisma
Za wyborem formy pisemnej zgłoszenia szkody do Zakładu Ubezpieczeń przemawia kilka argumentów:
Po pierwsze poszkodowany posiada dowód przyjęcia zgłoszenia szkody przez Zakład Ubezpieczeń. Należy pamiętać, że co do zasady ubezpieczyciel powinien wypłacić odszkodowanie w ciągu 30 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia szkody. W wypadku opóźnienia ubezpieczyciel będzie musiał zapłacić poszkodowanemu odsetki.
Ponadto uprawniony do odszkodowania zgłaszając szkodę pisemnie, może sprawdzić czy dołączył całą dokumentację i czy nie pominął istotnych okoliczności. Natomiast gdy uprawniony do odszkodowania zgłasza szkodę telefonicznie, może przeoczyć istotne fakty i podać niepełne informacje. Ponadto gdy poszkodowany informuje o szkodzie ubezpieczyciela telefonicznie może to stworzyć problem udowodnienia, kiedy rzeczywiście szkoda została zgłoszona. W takim przypadku koniecznym wydaje się być jednoczesne pisemne zgłoszenie szkody.
Jeżeli zaś szkodę zgłaszamy osobiście w placówce zakładu ubezpieczeń należałoby na kopii pisma i druków zgłoszenia szkody żądać potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia – poprzez umieszczenie stempla z datą i podpisem pracownika zakładu. Pamiętać należy o tym, że to na poszkodowanym ciąży obowiązek wykazania kiedy szkoda została zgłoszona.
Autorzy: Adwokat Mariusz Stelmaszczyk i Aplikant Adwokacki Patrycja Ponikowska
kontakt: tel: 697 053 659 lub 22 629 00 36
e-mail: biuro@adwokat-stelmaszczyk.pl
Like this:
Like Loading...
Drodzy Czytelnicy
Zachęcam Was do komentowania tego artykułu oraz zadawania pytań, jakie Wam się nasuną po jego przeczytaniu.Na wszystkie pytania postaram się odpowiedzieć.
Jednocześnie zapewniam, że szanuję Wasza prywatność. Adres e-mail z jakiego wyślecie pytanie lub komentarz do artykułu nie zostanie wyświetlony.
Pozdrawiam
Adwokat Mariusz Stelmaszczyk